Gegenüber, Euro Land Art Festival, Beauce, France, 2011

Installation with ten perches (110 - 350 cm height) stand in a vast fielf facing each other. Little curved pathways through the barley lead to other pairs of perches.

 

 
 

Too close – but not close enough - could describe the situation if one climbs Ilka Meyer’s sculpture.
Ten wooden perches (110 - 350 cm height) stand in a vast field facing each other. If a fellow visitor sits on the neighbouring perch, you find yourself close enough to observe them, too close to ignore them, but just too far away to carry on a conversation. So what do you do? Watch each other silently without communicating? Or do you try to fill the breach somehow? Perhaps the ‚perchers‘ start imitating one another or develop a rich sequence of gestures and words to turn the situation around.
However they decide to cope with the situation, normal conversation over this distance is difficult, sign language with the occasional word thrown in is much more effective. Visitors can reach out from their lofty ‘islands’ and push themselves to make contact by finding a new way to communicate.
Despite their efforts, the gulf between visitors remains difficult to surmount. In the end the only solution is to climb back down the ladders to eye level.

Zu nah, und doch nicht nah genug - damit könnte man die Situation beschreiben, wenn man die Installation "Gegenüber" von Ilka Meyer erklimmt. Zehn Hochsitze aus Holz (110 - 350 cm Höhe) stehen sich in Paaren auf weitem, freiem Feld frontal gegenüber. Sitzt ein anderer Besucher auf dem gegenüberliegenden Hochsitz, dann ist man sich nah genug, um sich zu sehen - aber zu weit, um ein gewohntes, stimmhaftes Gespräch zu führen. Was nun? Hält man der Situation stand und beobachtet sich ohne Worte? Oder versucht man, die Kluft zu überbrücken? Fängt man an, sich nachzuahmen und sich so durch das Spiegelbild seiner selbst zu vergewissern? In der Verstiegenheit ist ein normales Gespräch jedenfalls nicht möglich - und Gegenüber bleibt letztendlich unerreicht. Aus der Situation heraus hilft nur die Leiter nach unten, herunter von der enthobenen Position.

 



 

 

 

Photography 01 02 03 video text

© 2011 Ilka Meyer / VG-Bildkunst Bonn